פלאפון חכם: אי אפשר איתו ואי אפשר בלעדיו/ איתיאל עפרוני והילה סגל

 הכתבות הצעירות איתאל והילה החליטו לבדוק לכמה ילדים בני גילינו יש טלפונים חכמים? האם העובדה שזה כיף ונוח מספיקה בשביל שלא נהיה בקשר אחד עם השני? או שנהיה רק בקשר וירטואלי?

לדנה (שם בדוי) היה טלפון ששימש אותה למשחקים ולתקשורת עם משפחה וחברים. יום אחד, כשניסתה לפתוח את הטלפון הוא לא נדלק. אחרי בדיקות זריזות התברר שהטלפון התקלקל. ''עד שקיבלתי טלפון הוא נהרס לי ונשאר כבוי", היא התמרמרה. אמא של דנה שמעה הרצאה של פרופסור עמוס רולידר מסביר שהשימוש בפלאפונים בקרב צעירים דווקא תורם להם. הוא עוזר להם לתקשר בכל עת עם כל מי שהם רק רוצים. מאידך גיסא הוא עלול להזיק כי יש המון קרינה ולרוב מתמכרים אליו מהר מאוד. השקלול הוביל את אמא של דנה להחליט כי הבת שלה לא צריכה פלאפון. למרבה המזל דנה הסכימה עם אמה ורוב הזמן היתה שלמה עם ההחלטה ואולם הפריע  לה שהיא לא מעודכנת בכל מה שקורה, כמו כל התלמידים שמצוידים בטלפונים חכמים.

משיחה שערכנו עם תלמידים ותלמידות התקבלו התשובות הבאות:
תלמידת כיתה ב' ציינה שאפשר בקלות להתקשר לחברה ולהזמין אותה לשחק, אבל כשהיא מגיעה עם הטלפון "כל הזמן אנחנו בטלפון ולא שמים לב למה שקורה סביבנו".
כמה תלמידי כיתות ה' אמרו שזו דרך טובה לתקשר לא רק עם החברים, אלא גם עם ההורים, שלא אחת מודאגים מטבעם, גם הם ציינו שיש כמות גדולה של קרינה.
תלמידה מכיתה ט' אמרה ש"זה כיף לתקשר עם חברים דרך הטלפון אבל במקום לפגוש חברים מחוץ לבית נשארים לדבר עם החברים בתוך החדר".
תלמידה מכיתה יא' הוסיפה ש"נוח לקבל לטלפון את כל המידע שאתה צריך בזמן אמת, כמו סיכומי שיעורים או מתי נפגשים, אבל זה יכול לתפוס חלק גדול מהזמן החופשי שלנו מבלי שנרגיש".
מבדיקה שערכו הכתבות שלנו במספר כיתות ובתי ספר לכמה תלמידים יש פלאפונים נמצא ש:
בכיתה ה' בבית ספר ממ"ד "שערי תקווה" יש 32 בנות 25 מחזיקות בפלאפון חכם.
בבית הספר "מורשה לבנות" בהדר גנים ל-20 מתוך-30 בנות יש פלאפון חכם.
בכיתה ד' מבית ספר "מורשת זבולון" בנתניה ל-28 טלפון חכם מתוך 33 תלמידות.

כלומר לרוב המכריע יש טלפונים וקשה לאסור  על הילדים להשתמש בטלפונים. דווקא משום כך, מעניין לשמוע מה חושב מי שלא מחזיק במכשיר הנחשק. הכתבות שוחחו עם כמה תלמידות ששיתפו אותן בתחושותיהן:
תלמידה בשם יעל אמרה "אני מרגישה בסדר עם זה שאין לי פלאפון אבל לפעמים יש לי תחושת החמצה שאני בלי טלפון והייתי שמחה שיהיה לי מכשיר סלולרי". גם התלמידה נעמה לא מרוצה שאין לה פלאפון "כי אני לא תמיד מעודכנת בהרבה דברים".
לעומתן, לתלמידה ליאל השד הרבה פחות נורא: "אני חושבת שזה בסדר. לא מפריע לי מכיוון שאני לא מבלה כל הזמן בטלפון כמו חלק מהחברות שלי".

אם נסכם את הראיונות נראה שמצד אחד זה טוב שיש פלאפון מכיוון שזה כיף ונחמד לתקשר בכל רגע עם החברים, מעביר את הזמן בנעימות ולכל שאלה שיש לך אתה יכול ברגע לקבל תשובה.
אבל פלאפון גם מזיק מכיוון שיש כמות גדולה של קרינה, תופס חלק גדול מהזמן החופשי שלנו ואנחנו מתמכרים אליו מאוד מהר.
רוב המרואיינים סיכמו שצריך טלפון מכיוון שלכולם יש וקל לתקשר ככה אחד עם השני אך גם מסכימים שצריך לא להיות כל הזמן זמינים ועם המכשיר ביד.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אני רוצה לספר לכם על אבא שלי / שלמה לאופר

אחותי קפצה כיתה-החיים האמיתיים/ אליס קרסו וגיל פרידמן

סדנאות העשרה בבית הספר נווה אברהם בלי שיעורים, בלי מבחנים ובכל זאת לומדים / הוד אברמן